blaag!

dinsdag 13 augustus 2013

Maandagmiddag huisvlijt: jam maken

Het is zomer, en dus is er volop fruit verkrijgbaar. Ik heb me dus gisterenmiddag gewaagd aan het maken van jam.
Bij de plaatselijke groenteboer kocht ik aardbeien, rode bessen, frambozen en bosbessen. Bij elkaar 1250 gram. In de supermarkt haalde ik geleisuiker (500 gram, voor half zoete jam).



Al het fruit heb ik gewassen, van kroontjes en/of takjes ontdaan en in kleine stukjes gesneden. Alles ging met de suiker in een grote pan op het vuur.
toen de fruitmassa kookte liet ik het nog 1 minuut doorkoken en toen was het gereed om in de potjes te doen.
Deze potjes zijn lege groenteconserven ed. Goed afgewassen en vervolgens in een sodabadje schoongemaakt en afgespoeld.

Na het koken kon de nog vloeibare jam in de potjes, deksel erop en op z'n kop zetten (dan trekt hij vacuum). Af laten koelen en weer omkeren. Klaar!

Ik knipte van een vrolijk stofje een paar rondjes en knoopte die met een groen lint om de deksels heen. Etiketten heb ik nu niet, maar zouden zeker niet misstaan!

Veel plezier als je ook jam gaat maken....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten